Firman Allah

“BOLEH JADI KAMU MEMBENCI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BAIK BAGIMU, DAN BOLEH JADI KAMU MENYUKAI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BURUK BAGIMU” (AL-BAQARAH:216)

16 February 2011

Memahami Bacaan Solat

Tentu ramai yg masih ingat lagi zaman dimana drama2 radio amat digemari baik drama kekeluargaan seperti "Rumah No 5 Persiaran 1" hinggalah ke siri cinta tengah malam "Memori" (kalau tak silap lah akan tajuknya". Walaupun hanya mendengar suara para "pelakon dibelakang tabir" tanpa melihat gerak geri, mimik muka dan juga perlakuan "pelakon" itu sendiri, kita mampu mengikutinya dengan penuh perasaan malah hingga naik marah atau pun menangis apabila tiba ke segmen-segmen tertentu.

Mengapa kita boleh turut beremosi dan boleh mengikuti penuh perasaan akan drama-drama radio ini? Sebabnya adalah kerana mereka "membaca" skrip-skrip mereka itu didalam bahasa yang boleh kita fahami, lantas otak merembes kimia-kimia esmosi tertentu dan ini membuatkan sel-sel badan kita melakukan tugas-tugasnya seperti menaikkan degupan jantung apabila marah dan mengangis apabila sedih. Begitu jugalah pada masa kini, jika kita menonton wayang di pawagam ataupun menonton siri TV dari luar negara, mengapa perlu ada sarikata? Supaya kita faham dengan apa yg ditutur katakan lantas memberi kesan dari jalan cerita tersebut.


Menarikkah cerita cinta jika apa yg dituturkan oleh pelakon baik dari drama radio mahupun lakonan di TV tidak kita fahami? Bolehkah kita mendapat manafaat dari ceramah2 yang disampaikan oleh penceramah dari negara asing yang memberi ceramah tanpa dapat kita fahami apa yg ditutur katakan? Jika didalam hal-hal ini kita utamakan pemahaman, mengapa tidak didalam solat?

Dengan memahami apa yang kita kumat-kamitkan didalam solat, rembesan kimia-kimia emosi tertentu juga akan dihasilkan oleh otak terutama dari hipothalamus dan juga kelenjar pituatari yang mana adalah bahagian utama dalam sistem endokrin tubuh manusia. Menerusi kimia2 emosi yg tertentu inilah sel-sel tubuh badan kita akan memahami apa yang kita ucapkan lantas memberi lebih makna dan tumpuan didalam solat itu sendiri.

Memahami solat ini amat penting didalam konsep solat itu sendiri kerana pada pendapat saya, menerusi pemahaman didalam solat inilah kunci "mencegah kemungkaran". Semasa disekolah dahulu ketika perhimpunan pagi sering lafaz rukunegara dilaungkan, kerana apa? kerana pemerintah mahukan rakyat yg "setia kepada raja dan negara" dan sebagainya. Cuba bayangkan jika rukunegara itu diucapkan didalam bahasa Arab tanpa maknanya di terangkan, rasanya mampukan laungan rukunegara itu memberi kesan?

Mungkin ada yang berkata "Allah faham apa yg kita ucapkan" iaitu bacaan didalam bahasa arab itu akan tetapi jika kita sendiri tidak memahaminya, adakah ia akan memberi manafaat kepada kita? Umpama kita keluar negara dan pergi ke restoran yang mana menunya didalam bahasa asing yang tidak difahami. Kerana ego tidak mahu bertanya dan faham akan menu tersebut kita terus sahaja memesan apa yang tertera, apabila yang datang ke meja tidak menepati citarasa kita, siapa yang harus disalahkan?

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan... Surah An Nisa 4:43

Masalah kita yang mana bahasa arab bukan bahasa ibunda, tanpa mabuk pun kita tetap tidak faham apa yg kita kumat kamitkan, oleh sebab itu menjadi kemestian bagi kita supaya memahami apa yg dibaca supaya kita patuh mengikut perintah Allah seperti didalam ayat diatas itu tadi. Lagu-lagu baru akan mudah dihafal apabila kita kerap mendengarnya, begitu juga dengan rakaman bacaan solat, semakin kerap kita mendengarnya maka semakin mudah kita memahami bacaan solat kita. Ketika pertama kali mengalami sesuatu pengalaman itu (dalam contoh ini makna bacaan solat) jaringan neuron baru terbentuk didalam otak kita, mengingati pengalaman itu (bacaan solat) pula umpama mengangkat besi untuk menaikkan otot, dalam kes otak pula untuk mengutuhkan jaringan neuron tersebut agar lebih mudah kita mengingatinya.
dipetik dr syurgadidunia

No comments:

Post a Comment