Firman Allah

“BOLEH JADI KAMU MEMBENCI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BAIK BAGIMU, DAN BOLEH JADI KAMU MENYUKAI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BURUK BAGIMU” (AL-BAQARAH:216)

18 April 2011

India: Tiada Minyak untuk Penunggang yang Tidak Memakai Helmet

Banyak cara untuk mempromosikan program keselamatan berlalu lintas. Pemerintah Uttar Pradesh, India bahkan punya cara unik untuk ‘memaksa’ warganya menggunakan helmet. Bukan dengan ditahan, melainkan tidak dilayani ketika membeli minyak.

Langkah unik ini terpaksa dilakukan oleh Pemerintah negara bahagian Uttar Pradesh untuk membantu mengurangi dan mencegah kematian penunggang motosikal terutama kerana kurangnya perlindungan di bahagian kepala.

Dengan aturan baru ini, para penunggang di negara bahagian dengan populasi terbanyak di India ini akan ditolak ketika mereka mengisi minyak bila mereka tidak pakai helmet.

Untuk membuat aturan ini sukses, Pemerintah negara bahagian Uttar Pradesh pun meminta kerjasama stesen minyak disana untuk membuat program ini berjaya.

“Seluruh langkah ini bertujuan untuk melawan kecelakaan jalan yang berakibat fatal kerana cedera kepala  tidak menggunakan helmet. Mulai sekarang dan seterusnya, penunggang motosikal tanpa helmet tidak akan diberikan bahan bakar ,” tegas hakim distrik Rigzin Sampheal seperti detikOto kutip dari Motorbeam, Sabtu (16/4/2011).

“Dengan cara ini Anda dapat mengatakan bahawa helmet akan bertindak sebagai tiket untuk mendapatkan bahan bakar untuk kendaraan. Para pemilik SPBU juga mengatakan mereka siap memberi potongan kepada mereka yang mengenakan helmet,” tambahnya.

Sumber

No comments:

Post a Comment