Firman Allah

“BOLEH JADI KAMU MEMBENCI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BAIK BAGIMU, DAN BOLEH JADI KAMU MENYUKAI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BURUK BAGIMU” (AL-BAQARAH:216)

07 November 2010

BERBEKAM

Bekam adalah teknik mengeluarkan darah@tanpa darah keracunan (toksid) pada tubuh badan melalui permukaan kulit. Ia merupakan salah satu amalan perubatan Rasulullah untuk menyembuhkan penyakit dan juga satu amalan untuk mengekalkan kesihatan@mencegah penyakit. Peredaran zaman, penggunaan alat bekam turut berevolusi. Kalau dulu, bermula dengan tanduk, gelas, mangkuk juga lintah. Manakala hari ini, cawan plastik, vakum moden dan jarum lanset menjadi pilihan pada zaman berteknologi tinggi dan canggih untuk menjamin kebersihan proses bekam. Antara hadith2 mengenai bekam:-


1-Dari Ibnu Abbas ra. Dari Nabi SAW telah bersabda :
Kesembuhan (ubat) itu ada pada tiga perkara iaitu minum madu, berbekam dan berkay dengan api, dan aku melarang umatku berkay dengan api itu.
Shohih Bukhari dalam Kitab Ath Thib

2-Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Barang siapa yang berbekam pada hari ke 17, 19 dan 21 (Kalender Hijrah), maka ia akan sembuh dari segala penyakit"
(Lihat Shahih Sunan Abi Dawud)

3-Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya dengan berbekam itu terdapat kesembuhan."
(Lihat Mukhtashar Muslim, Shahiihul Jaami' dan Silsilah al-Ahaadiits ash-Shahiihah)

Jenis Bekam:-
i- Bekam Kering@Angin : Tujuan mengeluarkan angin dan haba yang bertoksid
ii-Bekam Basah@Darah  : Tujuan mengeluarkan darah, angin dan haba yang bertoksid

Setelah sekian lama mencari tempat bekam yang sesuai. Malam tadi aku diberitahu oleh seorang kawan yang terdapat satu tempat berbajet rendah untuk berbekam dengan kebersihan terjamin. Dalam perjalanan pulang setelah minum dengannya, aku dan kawanku (yang balik bercuti dari johor) terus mencari tempat yang diperkatakan. Alhamdulillah, setelah 2-3x berpusing-pusing di kaw. chabang 3 akhirnya berjumpa juga. Kami sepakat untuk pergi keesokan harinya untuk berjumpa dengan Syed Alwi (pengamal perubatan HPA). Nak mencuba kaedah bekam lah katakan...


(gambar hiasan..tak ada org nak rakam gambar)
                   
Setelah diperiksa oleh Syed Alwi, aku perlu dibekam 6point dan kawanku 5point. Jumlah point@cawan plastik(gambar diatas) bergantung atas penyakit yang dihidapi.

 

Ini pula gambar yang dapat dirakam setelah proses bekam darah selesai. Mengikut keterangan Syed Alwi, kesan2 lebam yang kehitaman adalah tanda@tindakbalas kawasan yang bermasalah. Jarak paling cepat untuk bekam seterus ialah 1-bulan.





No comments:

Post a Comment